consument, retail

GDPR is niet meer weg te denken. Als bedrijf is het verplicht om jouw consument op een duidelijke manier te informeren wat je met hun gegevens doet en waarom je ze nodig hebt. Dit is natuurlijk niet altijd makkelijk maar het is noodzakelijk. Ook ik word er mee geconfronteerd, als beginnende student-ondernemer hoor ik deze wetgeving evenzeer op te volgen. Ik neem je graag mee in mijn denkproces hoe ik ervoor wil zorgen om in orde te zijn met de wetgeving.

Mijn small business project is een ethisch communicatiebureau waarbij ik duurzame ondernemers wil ondersteunen in hun communicatie naar de stakeholders toe. Zelf zal ik dus heel wat gegevens moeten verzamelen om inzicht te verkrijgen en kwalitatief werk te kunnen leveren. Zo zal er een bestand moeten gecreëerd worden van mijn klanten met hun contactgegevens, hun verwachtingen, deadlines en welk budget er vrij is voor het project. Om aan deze eis GDPR-proof te voldoen zou ik een beveiligde CRM-omgeving willen inschakelen zoals Zendesk of Teamleader. Het voordeel van deze CRM-tools is dat ze gebruiksvriendelijk en veilig zijn. Het dynamische aspect zorgt er namelijk voor dat je gemakkelijk gegevens kunt aanpassen en verwijderen. Het is dan ook niet nodig om gegevens van personen onnodig lang te houden.

Niet enkel zullen er gegevens nodig zijn van mijn klanten maar er zal ook data nodig zijn over de stakeholders van mijn klanten. Dit om persona’s op te bouwen en de noden/verwachtingen van de stakeholders op verschillende manieren in kaart te brengen. Hiervoor heb je dus heel wat data nodig om stakeholders te begrijpen, ik denk maar aan achtergrondinformatie, interesses, gezinssituatie, verwachtingen, … het kan heel breed gaan. Ook hier moet er zekerheid zijn dat de privacy gegarandeerd is. Het verzamelen van data kan ook niet zomaar, er zal steeds toestemming gevraagd worden of de gegevens effectief verwerkt mogen worden. Bij het invullen van formulieren is dit enorm belangrijk. Je kan dan bijvoorbeeld een aanvinkvakje met een extra bevestiging (de gebruiker akkoord gaat met het feit dat de gegevens) invoegen. Dit wordt ook wel double opt in genoemd.

Dit denkproces staat natuurlijk nog maar in zijn startschoenen maar ik ben nieuwsgierig hoe ik dit verder op de juiste manier in de praktijk zal uitwerken. Ik hou jullie op de hoogte!

Graag wil ik ook nog gastspreker Siebe Vandevoorde bedanken om de thematiek rond GDPR uit te lichten. Het was heel interessant!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vraag steeds toestemming bij het gebruik van mijn beeldmateriaal en tekst.