Er zijn tal van jonge ondernemers die het verschil willen maken in deze wereld. Ze zijn gemotiveerd en standvastig in hun missie en visie. Het wordt steeds meer zichtbaar dat klassieke economische principes niet meer werken in deze maatschappij. Er is nood aan een nieuwe wending en deze nieuwe wending wordt ook wel een netwerkeconomische transitie genoemd.

Maar wat houdt dat nu precies in?

Het gaat niet enkel meer om winst maken met je bedrijf maar ook om een maatschappelijke verandering te brengen. Iedereen kent het merk Tony Chocolony wel. Zij strijden voor slaafvrije chocolade. Hier gaat het dus niet enkel om winst maar ook om het behalen van een doel.

Hiërarchische structuren werken helemaal niet meer efficiënt en er wordt overgeschakeld naar netwerkgerichte structuren. Zo zie je meer en meer bedrijven werken via platformen zoals Airbnb doet. Hier kan er niet enkel een kamer gezocht worden maar er is ook een wijd aanbod aan activiteiten door andere aanbieders. Iedereen kan zich makkelijk aanmelden.

Verder is het empoweren van teams ook belangrijk. Hierbij moet er niet steeds aan een manager gerapporteerd worden om toestemming te verkrijgen voor een uitvoering. Empowered teams zijn teams die het gezag en verantwoordelijkheid krijgen om eigen beslissingen te nemen. Dit zorgt voor flexibiliteit en werktevredenheid. Je ziet dat hier vertrouwen in je team belangrijk is.

Vaak gebeurt het wel eens dat wanneer je een langetermijnplanning opstelt er altijd wel iets roet in het eten gooit. Daarom wordt er aangeraden om een cultuur van experimenteren te creëren. Dit zie je vooral in de ICT sector waar ze vaak de scrum werkmethode toepassen. Dit zorgt ervoor dat projecten goed opgevolgd en uitgevoerd kunnen worden.

Als laatste is er een duidelijke zichtbare trend te zien: transparantie. Bedrijven die alles achter gesloten deuren willen houden zullen het beproeven en de waarheid zal aan het licht komen. Het is nodig om open te communiceren over bedrijfspraktijken. De GDPR-wetgeving draagt daar ook een steentje aan bij. “Be the humblest of them all” is iets wat je goed in het achterhoofd moet houden.

Dit bericht is de start van een miniserie waar ik bedrijven en initiatieven in België onder de loep ga nemen. Ben je geïnteresseerd? Volg dan zeker mijn komende berichten.

Meer weten? Bekijk dan zeker deze links:

Gebruikte bronnen

Dit artikel is gebaseerd op de mindsetshiftposters van Netwerkeconomie:

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vraag steeds toestemming bij het gebruik van mijn beeldmateriaal en tekst.