Door de drie lockdowns heen lijkt het alsof we nog enkel online leven. Desondanks dat het internet ons in staat stelt om in contact te blijven met vrienden en familie, domineert het ook onze dagelijkse routine (Wittoek, 2020). Is het tijd om op de digitale pauzeknop te drukken?

Sociale media maakt ons grenzeloos

In onze Westerse samenleving is er een overvloed aan digitale apparaten waardoor we steeds meer online tijd spenderen. In principe zijn digitale ontwikkelingen niet slecht, maar het leggen van persoonlijke grenzen kan een uitdaging vormen. Het is een kunst om technologie op de juiste plaats en tijd in te zetten en offline momenten in te schakelen (Schuitemaker, 2018).

Invloed op het zelfbeeld

Het is een feit dat sociale media een negatieve invloed kan hebben op het zelfbeeld. De beelden die over een feed voorbijgaan, geven vaak een rooskleuriger beeld weer dan de werkelijkheid. Dit geeft een vertekend beeld over het leven en leidt bij vele mensen tot ontevredenheid (Pince, 2021).

Tijd voor een pauze?

Steeds meer zie ik influencers een sociale media detox nemen. In deze periode stopt iemand met het gebruik van digitale apparaten. In plaats van online aanwezig te zijn, zal een persoon zijn/haar tijd benutten voor sociale activiteiten. Hierdoor vermindert stress en onrust dat digitale apparaten veroorzaken (Wittoek, 2020).

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het nemen van een sociale media detox een positief effect heeft op de productiviteit en gezondheid. Klinkt een pauze jou te drastisch, maar wil je toch minder online actief zijn? Hieronder staan enkele tips die je kan ondernemen:

1) Zet je smartphone uit tijdens een vergadering of persoonlijk gesprek.

2) Plan momenten in waarop je bewust niet bereikbaar bent.

3) Probeer een uur voor het slapengaan je smartphone aan de kant te leggen (Schuitemaker, 2018).

Na een druk digitaal schooljaar zie ik een sociale media detox helemaal zitten. Het is tijd dat de laptop en gsm even uitgaan. Wat denken jullie van een sociale media detox? Laat je mening achter in de reacties!

Gebruikte bronnen

Pince, D. (2021). Even offline—Waarom je vandaag nog een social media detox wil nemen. NSMBL. https://www.nsmbl.nl/social-media-detox-offline/

Schuitemaker, A. (2018). Van onbewust naar bewust offline. TVoo

Wittoek, C. (2020). 5 tekenen van sociale media verslaving. Digital Detox Academy. https://digitaldetoxacademy.eu/5-tekenen-van-sociale-media-verslaving/

Reacties

Dag Klaartje,

Dankjewel om me te refereren als bron!

eens een langere digitale pauze nemen is geen slecht idee, als je deze goed voorbereid en leert uit je ervaring dan heb je kan som ook op lange termijn er voldoening uit te halen.

Ik ben zeer sterke voorstander van het inlassen van digitale rust in je dagelijkse routines! Jouw 3 tips sluiten daar perfect bij aan!

Hartelijke groeten en succes!

Christine

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vraag steeds toestemming bij het gebruik van mijn beeldmateriaal en tekst.